به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در نشستی با خبرنگاران، بر نقش حیاتی رسانهها در آگاهیبخشی به جامعه و افزایش شفافیت تأکید کرد و آنها را یار و همکار این نهاد زیربنایی دانست.
آموزش و پرورش اردبیل در یک نگاه
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با ارائه آمارهای کلیدی، به تشریح وضعیت کنونی این نهاد پرداخت. استان اردبیل با ۲۷۳۱ مدرسه و ۲۵۶,۷۷۵ دانشآموز در ۱۹ منطقه و ناحیه، دارای تراکم ۲۳ دانشآموز در هر کلاس و نسبت معلم به دانشآموز ۲۱ به یک است. میانگین سرانه آموزشی استان ۴.۲ متر مربع است و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، این رقم تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۶.۱ متر مربع افزایش خواهد یافت. نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال گذشته ۹۸.۹۹ درصد بوده و نرخ ترک تحصیل نیز تنها ۰.۵۶ درصد است که بسیار پایینتر از میانگین کشوری (۱.۴۵ درصد) است.
عدالت و کیفیت؛ دو هدف اصلی
مدیرکل آموزش و پرورش مهمترین مأموریت این سازمان را که برگرفته از سند تحول و برنامه هفتم توسعه است، "عدالت و کیفیت" برای مدارس دانست. برنامههایی برای نزدیک کردن سطح علمی مدارس دولتی عادی به سایر مدارس در حال اجرا است. طرحهایی مانند "شمیم" برای تقویت معلمان و تبدیل آنها از سخنران به راهبر آموزشی در دستور کار قرار دارد تا دانشآموزان به صورت گروهی در بحثهای علمی شرکت کنند. این رویکرد در سال گذشته نتایج مطلوبی داشته و اردبیل در جشنوارههای مختلف، رتبههای اول تا سوم را در دروس گوناگون کسب کرده است.
مدارس غیردولتی و نظارت بر شهریه
مدیرکل آموزش و پرورش به نقش مدارس غیردولتی در افزایش کیفیت آموزشی اشاره کرد و اعلام کرد که در حال حاضر ۳۵۶ مدرسه غیردولتی با حدود ۳۵ هزار دانشآموز در استان فعال هستند. وی بر نظارت دقیق بر الگوی تعیین شهریه تأکید کرد و گفت که شهریه این مدارس در مرکز استان ۳۰ درصد و در شهرستانها ۲۵ درصد افزایش یافته است.
پروژه مهر و حذف مدارس سنگی و کانکسی
وی از اجرای پروژه ملی "مهر" برای اطمینان از آرامش و آمادگی کامل مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد. همچنین، در قالب طرح "نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی"، ساخت ۴۵۵ پروژه با ۱۱۳۸ کلاس درس در دست اجرا است و تا پایان سال ۷۰ کلاس درس دیگر تحویل داده خواهد شد. این طرح با هدف برچیدن مدارس کانکسی و سنگی و بازسازی مدارس تخریبی پیش میرود.
در پایان، مدیرکل آموزش و پرورش به برخی چالشها از جمله وجود مدارس خاص و مشکلات ثبتنام در مدارس هیئت امنایی اشاره کرد و بر لزوم ساماندهی آنها تأکید کرد. وی همچنین از اولویت ثبتنام دانشآموزان در مدارس مجاور محل سکونت خبر داد و از خانوادهها خواست تا از ارائه مدارک جعلی برای ثبتنام خودداری کنند.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد