کد خبر: 7294 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور؛

دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه جامعه پذیر است

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور به بیان ویژگی های یک دانشگاه متعالی پرداخت و با انتقاد از راه اندازی دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت، گفت: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاه جامعه پذیر کشور است چراکه مستقیما با مردم در ارتباط است.

دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه جامعه پذیر است

باقر محمد طاهری نیا معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور در جشن صدمین سال تربیت معلم در اردبیل به بیان دغدغه‌ها و مشکلات معلمین پرداخت و گفت:دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه جامعه پذیر است.

وی با انتقاد از راه اندازی دفاتر ارتباط دانشگاه با جامعه و یا با صنعت به رسالت و ماموریت های دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها در برابر جامعه از وظایف سنگینی برخوردارند چراکه مردم انتظار دارند دانشگاه بتواند به مشکلات و دغدغه های آنان رسیدگی کند

طاهری نیا در بخشی دیگر از سخنان خود به بیان رسالت دانشگاه پرداخت و با بیان اینکه رشد و پیشرفت کشور در گرو رشد جامعه است، گفت: همه باید تلاش کنند تا با شکستن حصارهای ذهنی در دانشگاه ها، این مراکز علمی جامعه پذیر تر شوند چراکه مدیریت و سیاستگذاری جزو دغدغه‌های انسان است که موجب می‌شود کشور متعالی شود.

وی با بیان اینکه مهر و محبت و عاطفه پل ارتباطی دانشگاه با جامعه است، گفت: دانشگاه فرهنگیان به دلیل ارتباط عاطفی معلمان به عنوان خروجی دانشگاه با فرزندان جامعه به عنوان آینده سازان کشور، جامعه پذیرترین دانشگاه کشور محسوب می شود.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشجو معلم معدل بالای جامعه پذیری باید داشته باشدتصریح کرد: وظیفه این دانشگاه در مقوله تربیت تعریف شده است بنابراین از حساسیتی برخوردار است که سایر دانش آموختگان دانشگاه ها چون رشته های مهندسی و دکتری از ان برخوردار نیستند.

مولفه های هویت در دانشگاه ها

وی در ادامه سخنان خود به تبیین مولفه های هویت در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و گفت: ایرانی بودن، مسلمان بودن و انقلابی بودن مهمترین مولفه های هویت در دانشگاه فرهنگیان است چراکه دانشجویان امروز، معلمان فردا هستند و باید آیندگان این جامعه را تربیت کنند

طاهری نیا به شاخصه های هویت اسلامی اشاره کرد و گفت: استکبار ستیزی، خودباوری و شعار ما می توانیم از جمله مولفه هایی است که از اسلام به ما رسیده است.

موانع جامعه پذیری دانشگاه ها

وی در ادامه سخنان خود به موانع جامعه پذیری حداکثر در دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیش از آنکه جامع محور باشد در خدمت دولت است پس به جای حل  مشکلات مردم به دنبال حل دغدغه های دولت مردان است و این یکی از مهمترین موانع جامعه پذیری دانشگاه ها محسوب می شود.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه باید از دولت محوری دوری کند و گفت: هر وقت دانشگاه ها به سمت حل مشکلات مردم روی آوردند، جامعه پذیر تر نیز خواهند شد.

وی ضابطه و رابطه محوری را از دیگر موانع جامعه پذیر بودن دانشگاه ها دانست و گفت: امروز دانشگاه به جای نخبه محور بودن، استاد محور بودن، ضابطه محور هستند و این مسئله‌ای را حل نمی‌کند چراکه این استاد است که با درک مسئله می‌تواند با بکارگیری و تحقیق و پژوهش توسط دانشجویان به حل مسئله کمک کند.

این پژوهشگر تأثیر پذیری از محیط بیرون دانشگاه را سومین عامل عدم جامعه‌پذیری دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: مفاسدی چون مفاسد اقتصادی، بی صداقتی، ناقض اخلاقی حرفه ای  در کنار علم فروشی  از جمله آسیب ها و تهدیداتی هستند که دانشگاه از بیرون با آن مواجه شده و تاثیر گرفته است.

 وی با بیان اینکه دانشگاه تهران بیش از آنکه به جامعه تاثیر داشته باشدگفت: این دانشگاه بیشتر از خیابان انقلاب تأثیر می پذیرد تا اینکه به مردم و ساکنین این خیابان تاثیر بگذارد و این یک دغدغه بزرگ است.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود به پرکاربردترین واژگان بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و با بیان اینکه جمله "جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" رکن اصلی این بیانیه است،  از محققان و پژوهشگران خواست تا با تحقیق عالمانه روی بندهای بیانیه  گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد در پیشرفت کشور کوشا باشند.

طاهری نیا از ایران، اسلام، انقلاب، جمهوری و جوانان به عنوان پرکاربردترین واژگان بیانیه گام دوم انقلاب نام برد و گفت: این جوانان و دانشجویان امروز هستند که باید با بهره مندی از تجربیات انقلابیون اول در حل مسایل و. چالش های انقلاب اسلامی در گام های بعدی ایفای نقش کنند.

 

انتهای پیام/ج