کد خبر: 6947 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اردبیل:

بیزاری از استکبار هویت ملت ایران است

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اردبیل گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» به هویت ما تبدیل شده و تعطیل‌پذیر نخواهد بود.

بیزاری از استکبار هویت ملت ایران است

به گزارش ابصارخبر، مرتضی ابراهیی رئیس سازمان بسیج اساتید استان اردبیل در گفتگو با خبرگزاری بسیج به ابعاد مختلف استکبارستیزی اشاره کرد و گفت: هبر معظم انقلاب اسلامی حضرت‌ آیت‌ الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) در بیانات اخیر خود در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، به تفسیر شعار «مرگ بر آمریکا» پرداخته و گفتند: این شعار شما «مرگ بر آمریکا»، این فریادی که ملّت ایران می‌کشند، این دارای یک پشتوانه و عقبه منطقی و قوی است؛ دارای پشتوانه عقلانی است، معلوم هم هست که مراد از «مرگ بر آمریکا» مرگ بر ملّت آمریکا نیست، ملّت آمریکا هم مثل بقّیه ی ملّت‌ها هستند، یعنی مرگ برسیاست‌های آمریکا، مرگ بر استکبار؛ معنایش این است، این دارای پشتوانه عقلانی است؛ قانون اساسی ما به این ناطق است، تفکّرات اصولی و عمیق و منطقی بر این ناطق است و این را برای هر ملّتی که تشریح بکنیم، آن را می پسندند و میپذیرند و قبول میکنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت‌ آیت‌ الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) در بیانات اخیر خود در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، به تفسیر شعار «مرگ بر آمریکا» پرداخته و گفتند: این شعار شما «مرگ بر آمریکا»، این فریادی که ملّت ایران می‌کشند، این دارای یک پشتوانه و عقبه منطقی و قوی است؛ دارای پشتوانه عقلانی است، معلوم هم هست که مراد از «مرگ بر آمریکا» مرگ بر ملّت آمریکا نیست، ملّت آمریکا هم مثل بقّیه ی ملّت‌ها هستند، یعنی مرگ برسیاست‌های آمریکا، مرگ بر استکبار؛ معنایش این است، این دارای پشتوانه عقلانی است؛ قانون اساسی ما به این ناطق است، تفکّرات اصولی و عمیق و منطقی بر این ناطق است و این را برای هر ملّتی که تشریح بکنیم، آن را می پسندند و میپذیرند و قبول میکنند.

با توجه به سخنان مقام معظم انقلاب اسلامی در رابطه با شعار مرگ بر آمریکا می‌توان به این نتیجه رسید که این شعار، تنها یک شعار نیست بلکه یک عقیده است. این شعار در واقع یک هشدار و بیدارباش دائمی برای آگاهی و هوشیاری مستمر در مقابل آمریکا جهانخوار و 60 سال توطئه‌های دائمی این کشور در قبال ملّت مسلمان و آزاده ایران است که البته، این دشمنی‌های آشکار و پنهان، هرگز از یاد ملت ایران نخواهد رفت. شعار مرگ بر آمریکا در حقیقت، فریاد دادخواهی مردم دشمن شناس ایران اسلامی در گوش دنیاست.

شعار«مرگ بر آمریکا» تعطیل‌پذیر نیست/ بیزاری از استکبار هویت ملت ایران است

 مرگ بر آمریکا عین پذیرش توحید است

دکتر مرتضی ابراهیمی  با بیان اینکه جهان بینی ما یک جهان بینی دینی و فرامکانی است که متعلق به دوره زمانی خاصی نیست اظهار کرد: هر جامعه‌ای و ملتی این جهان بینی را بپذیرد قطعا دارای دستاوردها و برکات متعدد و آثار مشعشعی در محیط جامعه خود خواهد دید

رئیس ساطمان بسیج اساتید استان اردبیل گفت: بارزترین مصداق و نمونه عملی پذیرش جهان بینی آسمانی را مبارزه با هرگونه تفکر، ایده و اندیشه‌های خرافی، التقاطی و الحادی و شرک آلودی دانست و افزود: به لحاظ اینکه جهان بینی اسلامی توحیدی هست و در برابر توحید هرگونه پذیرش الگوهای سلطانی و فرمانروایی و حاکمیتی غیرخدایی مردود است بنابراین اصل اساسی طرح شعار مرگ بر آمریکا به عنوان مصداق در دنیای امروزی عین پذیرش توحید است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما وقتی می‌گوییم مرگ بر آمریکا اولا محدود به زمان خاصی نیست که بعد از 40 سال تمام شود! امروزه مصداق کفر و قلدری و چپاول و غارت و یاغی گری در جهان آمریکاست همانظور که زمانی نمرود، فرعون، دقیانوس و ابوسفیان و ابوجهل‌ها بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: حضرت امام ره زمانی که طرح مبارزه با آمریکا را مطرح فرمود به نوعی اصل اساسی دین را احیا کردند که همان شعار تبری جستن از هرگونه مسامحه، مذاکره با تفکرات قلدرمآبی که با عنوان استکبار در قرآن مطرح شده است را بیان کردند. وقتی ما شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم این شعار نیست بلکه در واقع عملیاتی کردن اعتقاد ماست.

ابراهیمی با بیان اینکه شعار مرگ بر آمریکا شماره شناسنامه هویت ماست افزود: هویت ما هم به شکل ملی و هم به شکل طبیعی با نام ملت و جغرافیای ایران است و هم به شکل باطنی به عنوان ایدئولوژی، آرمان، عقیده و سنت و تمامی مواهبی که عقلانیت و دیانت می پذیرد است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در طول 40 سال اخیر اگر ما شعار مرگ بر آمریکا را به واسطه رهبری حضرت امام (ره) و رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی)مطرح کرده ایم درواقع خواستیم دین خود را به دنیا معرفی کنیم. زمانیکه طبق فرمایش قرآن حاکمیت مطلق از آن خداست پس حاکمیت دیگری مورد قبول نیست و اگر بندگانی به نام پیامبران و امامان اجازه ولایت را دارند با اجازه خداوند بوده است پس زمانیکه ما چنین ایده و پدیده را پذیرفته ایم طبیعی است که در نقطه مقابل آن پدیده‌های استکباری و تفکرات ابلیسی و طاغوتی مردود است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که شعار مرگ بر آمریکا تا چه زمانی سر داده خواهد شد گفت: این شعار تا زمانی که چنین تفکرات غلطی در دنیا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت. پس شعار مرگ بر آمریکا یک شعار به ظاهر نمادین ولی بیانگر اعتقادات ما است چون ما پایبند دین اسلام هستیم هرکسی ولایت الهی را پذیرفت در مسیر الهی می باشد و انقلاب ما نیز دقیقا در مسیر نور الهی قرار دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهارداشت: آمریکا از سال 59 کشور ما را تحریم کرده تحریمی نمانده که انجام نداده باشد، قبل از تحریم اقدامات سیاسی، امنیتی و نظامی به شکل‌های مختلف علیه کشورمان انجام داده است و جنگ آخرین مدل و پرهزینه‌ترین اقدامات آمریکا علیه کشور ما بود

ابراهیمی افزود: آمریکا وقتی در طول تاریخ از کودتای 28 مرداد 1332 ، به شهادت رساندن دانشجویان در 16 آذر 1332، حمله نظامی به ایران در صحرای طبس و مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌ای و تلاش برای ایجاد خرابکاری در تجهیزات هسته‌ای کشور نتیجه‌ای نگرفته این موضوع تبلیغاتی را که بعد از 13 آبان تحریم‌های جدیدی را برای ایران اعمال خواهیم کرد را مطرح می‌کند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یعنی اقدامی نمانده که انجام نداده باشدآیا تحریم اقتصادی، تحریم داروهای بیماران خاص، و تحریم در مسائل حقوق بشر را تا بحال انجام نداده است؟!

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه حضرت عباس علیه السلام استان اردبیل نیز گفت: متاسفانه برخی مدیران داخلی هم به این موضوع دامن می‌زنند و می‌گویند که از 13 آبان چالش جدیدی خواهد بود! نه. چنین تفکری کاملا باطل هست چرا که آمریکا در صدد آن است که آثار و برکات 40 سالگی انقلاب را در کام ملت ایران تلخ کند و به افکار عمومی اعلام کند که ما ایران را تحت فشار قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات جدید هیچ تاثیری در فرآیند امور اداری جامعه ما در بعد ملی و منطقه‌ای نخواهند داشت و صد البته هرگونه فشار بیانگر قدرت جمهوری اسلامی ایران است و ما بایستی قدرت خود را در درون مدیریت کنیم و با تدبیر کافی امور را به دست بگیریم و بهانه‌ای دست دیگران ندهیم.

ابراهیمی درخصوص راهپیمایی فردا (13 آبان) سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و نیز شرکت گسترده مردم در این راهپیمایی میلیونی گفت: معمولا اگر فردی احساس درد و ناراحتی شدید کند زودتر به دکتر و درمانگاه مراجعه می‌کند وقتی ببینیم از سوی استکبار و آمریکا و همپیمانانش بیشتر به ما فشار وارد می‌شود پس باشکوه‌تر از سال‌های قبل در راهپیمایی 13 آبان شرکت کرده و شعار "مرگ بر آمریکا " را تکرار خواهیم کرد و بار دیگر یکپارچگی و انسجام خود را به رخ جهانیان به خصوص آمریکا خواهیم کشید.

 شعار مرگ بر آمریکا تعطیل‌پذیر نیست

یونس خانی، فعال سیاسی و مدرس دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: مرگ بر آمریکا و مرگ بر کفار ریشه در آموزه‌ها، مبانی دینی و معارف قرآنی ما دارد و طبق آیه قرآن که می‌فرماید "کسانی که کافرند و با دین مبارزه می‌کنند خداوند اثر اعمال آن‌ها را تباه می‌کند" پس شعار مرگ بر آمریکا فقط منحصر به این انقلاب و کشور نیست بلکه مربوط به آموزه‌های دینی است که حضرت امام خمینی (ره) بر تکیه بر آموزه‌های دینی فرمودند "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند." و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.

وی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا تعطیل‌پذیر نیست چرا که اگر تعطیل شد یعنی ما از آموزه‌های دینی فاصله گرفتیم و بر معارف قرآن چشم بستیم. ما اگر بخواهیم بر دشمن غلبه کنیم و بر تهدیدها و تحریم‌های دشمن پیروز شویم تنها راه این خواهد بود که در خط ولایت فقیه باشیم و این به این مفهوم است که ما باید همیشه در برابر نظام سلطه به سرکردگی آمریکا آماده باشیم که این فرموده خداوند است که می‌فرماید «کافران را لعنت بگوئید و برای آنها آتش فروزان آماده کرده است.» وقتی بیان خدا این است و وقتی ما عملا می‌بینم که آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دست از ستیز و دشمنی با این انقلاب و مردم برنداشته است لذا حتما واجب است شعار مرگ بر آمریکا را محکم‌تر از سال‌های قبل فریاد بزنیم.

خانی با بیان اینکه مفهوم این شعار این نیست که در ظاهر شعار مرگ بر آمریکا سر دهیم خاطرنشان کرد: مرگ بر آمریکای امروز یعنی اطاعت عملی از منویات مقام معظم رهبری، مرگ بر آمریکا یعنی عمل کردن به اقتصاد مقاومتی، مرگ بر آمریکا یعنی ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه که ما با ایستادگی و مقاومت در عرصه‌های مختلف قدرت پوشالی پوزه دشمن را به خاک مالیدیم و ابرقدرتی را که به زعم خودشان هستند را شکست دادیم.

  مردم باید طلبکارانه در صحنه حضور داشته باشند

این مدرس دانشگاه بیان کرد: مرگ بر آمریکا جدال دولت‌ها نیست چرا که تحریم‌های آمریکا مستقیم معیشت مردم را هدف گرفته و تحریم‌ها بر معیشت و امنیت اقتصادی مردم اثر گذاشته است و باید مردم در صحنه بوده و شعار مرگ بر آمریکا را بلندتر از دیروز فریاد بکشند تا بتوانند این تحریم ها را خنثی کنند

خانی در خصوص تهدیدهای اخیر آمریکا که گفته تحریم‌های جدید را بعد از 13 آبان اعمال خواهد کرد اظهار داشت: اینکه آمریکا گفته بعد از 13 آبان تحریم‌های بعدی را بر علیه ایران اعمال می‌کنیم شعار پوچی بیش نیست چرا که همه تحریم‌های ممکن را عملیاتی کرده و ملت ایران در برابر همه این تحریم‌ها ایستادگی کرده و آماده برگزاری جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی خود هستند. مطمئنا مردم نسبت به سال‌های قبل حضور پرشکوه‌تری در راهپیمایی 13 آبان خواهند داشت چرا که دشمنی آمریکا هر روز بیشتر می‌شود لذا مردم باید طلبکارانه در صحنه حضور داشته باشند.

بدین ترتیب می‌توان گفت طرح استراتژی مبارزه با امریکا توسط امام خمینی، باعث بسیج مردم و شکل گیری گفتمان امریکاستیزی در جامعه قبل از انقلاب شد و این گفتمان در سال‌های پایانی عمر رژیم پهلوی در شعار «مرگ بر امریکا» تبلور یافت و این گفتمان به عنوان گفتمان هویتی انقلاب اسلامی به شمار آمد.

بعد از پیروزی انقلاب، «مرگ بر امریکا» نه تنها به شعار اصلی مردم ایران تبدیل شد و در تمام راهپیمایی‌های مردم ایران طنین انداز شد، بلکه باعث روشنگری جهانیان نیز شد؛ به طوری که با تاسی از انقلاب اسلامی مردم ایران، شعار «مرگ بر امریکا» سرلوحه مبارزات ضداستکباری و ضداستبدادی مردم جهان قرار گرفت.

گفت‌وگو از: مالک پناهی سردی